Resan
Det är nu en dryg vecka sedan vi bokade våra biljetter till San Francisco. Vi velade länge om vi skulle välja sol och värme på Koh Chang eller om vi skulle välja upplevelser längs Route66. Till slut valde vi det senare alternativet. Vi hittade en kanonresa på Expedia med British Airways för 9.400kr tur och retur Stockholm ARN-San Francisco SFO med en övernattning då vi kommer fram till SF. Även om klockan är 18.00 lokal tid då vi landar så är den ju faktiskt 03.00 svensk tid...
Hyrbil
Vi har bokat en bil direkt då vi landar som vi tar till hotellet vid flyplatsen. Då kan vi enkelt åka direkt då vi vaknar och slipper ta oss tillbaka till flygplatsen för att hämta ut bilen. Eftersom vi läst att Route66 kan vara i ganska dåligt skick bitvis så har vi bokat en SUV i mellanstorlek via
Hertz. För 14 dagar med fri körsträcka kostar hyrbilen 5.600kr inklusive tillägg med GPS. Vi var lockade att hyra en Mustang cab men det skulle bli 6.500kr mer i hyra så det lägger vi på annat. Som kuriosa kan nämnas att Hertz har lite prestigebilar för uthyrning också, jag kollade på skoj vad det skulle kosta att hyra en Porsche Cayenne istället. Det skulle landa på drygt 93.000kr...
Internationellt körkort och Motormännen
Jag har hyrt bil och kört i USA förut. Jag gjorde en road trip på östkusten 2011 och hyrde då en Chevrolet Malibu via
Thrifty. Det är reltivt enkelt att köra bil i USA tycker jag, folk är hövliga och håller på trafikregler och jag var aldrig orolig. Skyltningen längs motorvägar med mera är tydlig och förvarnar långt innan avfarter. Jag provade till och med att åka tvärs över NYC från Manhattan Bridge till Holland Tunnel i rusningstrafik en fredagkväll. Men det är en annan historia.
Den här gången så har jag passat på att skaffa mig internationellt körkort via Motormännen innan vi åker. Polisen i USA har ingen skyldighet att översätta vårt svenska körkort och även om det kanske inte skulle vara något problem så skulle det kunna bli problem om man råkar ut för någon olycka och polis och försäkringsbolag blir inblandade. Det är en enkel procedur att skaffa det internationella körkortet, gå bara till
Motormännens websida och se aktuella tillvägagångssätt och priser. Jag valde att samtidigt gå med i Motormännen eftersom det ger oss 10% rabatt på bilhyran hos Hertz och även ger rabatter på boende vid vissa hotell. Som en bonus så ingick körkortet gratis om jag gick med! Du måste gå in på Motormännens websida och kolla de aktuella erbjudandena som gäller när du ska åka, det kan ha ändrats sen vi åkte.
Hotell
Vi har valt att boka några nätter hemifrån då det kan vara lite trixigt då vi kommer dit i och med att vår resa sammanfaller med Spring Break i Californien. Det är också oerhört viktigt att kunna visa på bokat boende i immigrationskontrollen då du annars riskerar att inte bli insläppt i USA. Jag höll på att inte bli insläppt 2011 eftersom jag den gången inte bokad någonting i förväg utan bara tänkte stanna på första bästa motell efter vägen. Då du söker
ESTA så måste du ange var du ska ta vägen så det är lika bra att boka någonting i förväg i alla fall. Vi har valt att boka första natten på SFO, en natt halvvägs till Los Angeles och två nätter i LA. Detta för att det är ca 900km mellan SF och LA via motorvägen och för att vi tänker ta kustvägen och ta det lugnt. Mer om det då jag beskriver lite om vår rutt och vad vi tänker göra efter vägen. Bokningar har vi gjort via
Booking och sen har vi kollat hotellen via
TripAdvisor för att se hur folk har tyckt om dem. Där kan man också med fördel kolla på restauranger också om man vill planera lite i förväg runt maten.
Rutt
På bilden nedan så kan man se grovt hur vi tänkt oss vår rutt. Det kan säkert bli förändringar efter hand. För ruttplanering kan man använda ett fritt kartverktyg på nätet hos
Rand McNally. Det går då att lägga delrutter och se hur långa dagsetapperna blir och hur lång tid det beräknas ta. Det finns tyvärr ingen sammanfattning på avstånd för en hel rutt, bara för delrutter, så en miniräknare och papper och penna kommer väl till pass.